Spring naar inhoud

Kenniswerkplaats Leefbare Wijken

Brengt kennis, beleid en uitvoering dichter bij elkaar.

  • Bijeenkomsten
  • Publicaties
  • Over de Kenniswerkplaats
    • De Regiegroep
    • Jaarverslagen
    • Archief
    • Privacybeleid
    • Contact
  • Volg ons op Twitter
  • Word lid op LinkedIn

Wijktuinman gemeente Rotterdam

Publicatiedatum: 01 januari 2018

Auteurs: Aike Janssen, Arwin van Buuren, William Voorberg

Onderwerpen: groenvoorziening, participatie, Rotterdam, wijktuinman

Download het eindrapport hier.

De Gemeente Rotterdam wil graag samen met haar burgers de fysieke leefomgeving onderhouden. Zo heeft de gemeente besloten om in de wijk Crooswijk een wijktuinman aan te stellen, die als doel heeft burgers te ondersteunen bij hun ambities voor groenbeheer in de wijk. Dit onderzoek laat zien dat de meeste Crooswijkers prima bereid zijn om iets te doen voor de openbare groenvoorziening, maar weinig interesse om zelf zo’n project te initiëren. De wijktuinman dient zich vooral op de groep die het meest vertegenwoordigd wordt in de wijk te richten, waarbij hij gebruik kan maken van door hem zelf, maar ook van door andere bewoners geïnitieerde projecten. Daarbij dient hij zich vooral te richten op het communicatieve aspect, dus met name adviseren van burgers, verbinden van verschillende initiatieven en het uitnodigen van burgers bij groenvoorziening.

De wijktuinman is een relatief nieuwe figuur in Rotterdam. Diens missie kan worden omschreven als: Het faciliteren van passieve burgers bij de groenvoorziening in de wijk, gebruik makend van zowel eigen projecten, als projecten op basis van de energie en ondernemingszin van initiërende burgers. Maar wat moet deze wijktuinman dan precies doen? En waar liggen de grenzen van zijn verantwoordelijkheden? Met deze vragen ging de Erasmus Governance Design Studio van start om samen met een groep van betrokken burgers, ambtenaren, woningcorporatie Havensteder en natuurlijk de wijktuinman zelf, antwoorden te ontwerpen. Opdracht voor dit onderzoek kwam van het cluster Stadsbeheer van de gemeente Rotterdam en van de Kenniswerkplaats Leefbare Wijken.

Eerder liep de gemeente bij het vormgeven van een faciliterende strategie tegen meerdere vragen aan zoals wat de behoefte en wensen zijn van bewoners die betrokken willen worden en onder welke condities zij verantwoordelijkheid willen nemen voor het beheer. De wijktuinman is in het leven geroepen om burgers bij het zelfbeheer te faciliteren. Uit een inventarisatie van behoeften van buurtbewoners kwamen zeer gevarieerde profielen en wensen tot betrokkenheid naar voren. Voor veel buurtbewoners is het van belang dat de tuinman concrete ondersteuning biedt als het gaat om participatie. Om deze groep te bedienen zou de tuinman zich moeten richten op eigen projecten waarbij burgers uitgenodigd worden voor concrete taken. Daarnaast zijn er actieve Crooswijkers die zelf projecten initiëren, het zou wellicht effectief zijn deze burgers aan elkaar te koppelen.


Gerelateerde publicaties

Beheer het lekker zelf dan…!
Terugblik Viering 10-jarig bestaan Kenniswerkplaats Leefbare Wijken
Op zoek naar de energie van Rotterdam: lerend op weg in de gebiedsaanpakken aardgasvrij Rotterdam

Menu

  • Bijeenkomsten
  • Publicaties
  • Over de Kenniswerkplaats
    • De Regiegroep
    • Jaarverslagen
    • Archief
    • Privacybeleid
    • Contact
  • Volg ons op Twitter
  • Word lid op LinkedIn
© 2013 - 2023 KWP Leefbare Wijken
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}